Technische data

Stadshaven: het eerste gebouw van de Havenkwartier-site

 

Hoewel de vergunning voor de totaliteit van Het Havenkwartier begin 2014 werd aangevraagd, is dit voor het gebouw Stadshaven al gebeurd op 20 mei 2013. Stadshaven werd bewust vooruitgeschoven, eigenlijk omdat het gewoon al kon. De site (vroegere Aveve) zit volgens het BPA namelijk niet in een van de projectzones ‘Havenkwartier’. De eerste spadesteek heeft plaatsgevonden op 13 december 2014.

Voor dit gebouw tekent Inner City Real Estate (Groep Onclin) voor de ontwikkeling. Groep Onclin is ook een van de aandeelhouders van nv Kanaalkom. Nv Kanaalkom is opdrachtgever voor het project Havenkwartier.
In 2004 heeft De Gregorio & Partners samenwerkingsakkoorden gemaakt met drie bevriende Milanese architecten, met name: Antonio Citterio, Andrea Leonardi (werkt voor Gucci, Armani, D&G, e.a.) en Arassociati. Zowel Leonardi als Arassociati maakten de kernploeg uit van het bureau van wijlen Aldo Rossi.
De Gregorio & Partners (DG&P) is uiteraard betrokken in alle gebouwen, maar voor elk gebouw werd afgesproken dat de conceptuele leiding bij een van de drie bureaus zat.
Het overkoepelende masterplan, zeg maar het totale concept is van de hand van DG&P en Citterio.
Na maanden van conceptueel denken, zijn we tot volgende samenwerking gekomen:
* Andrea zou, samen met Arassociati, de conceptuele leiding nemen in het ontwerp van twee gebouwen: Stadshaven en eentje aan de totaal andere kant van de site. Spijtig is uiteindelijk enkel Stadshaven gerealiseerd.
* Antonio zou enkel het grote blok doen bij het binnenkomen van de site. Maar door onze analyse dat de buitenruimte de gebouwen moest bepalen en niet andersom, hebben we dat compleet omgedraaid. Alle gebouwen grenzend aan de centrale avenue, zijn dan onder de conceptuele leiding van Antonio gekomen.
* De Gregorio & Partners hebben de conceptuele leiding genomen van alle gebouwen die grensden aan de wijk en aan de noordkant (richting Ring, toegangsgebouwen van de site).
De Gregorio & Prtners hebben van alle gebouwen de technische dossiers gemaakt én het toezicht gedaan.
En alzo was de fellowship geboren.

Andrea Leonardi en Arassociati zijn dan gelijk kunnen beginnen (we spreken dan van 2012), omdat Stadshaven naar voor kon geschoven worden. Stadshaven staat op de hoek met de Groene Boulevard en zorgt alzo voor de directe aansluiting met de binnenstad. De overgang naar het Havenkwartier gebeurt via een nieuwe stadsstraat, het verlengde van de Stokerijstraat. Hoewel ze verkeersvrij is, heeft ze een redelijke breedte, afgezoomd door een dubbele bomenrij, waardoor ze bij wijlen ook als een langwerpig plein ervaren wordt De straat ligt pal op het oude spoorwegtracé en het is hierlangs dat de Spartacuslijn zijn weg zou vinden naar de Groene Boulevard en de Boudewijnlaan. De hoek van het gebouw werd namelijk in samenspraak met de Lijn, om die reden afgerond. En het is juist deze afgeronde hoek die vanuit de toekomstige Promenade het meest opvalt als een bezoeker de stad inrijdt. Het is dus met name één van de sleutelgebouwen van het Havenkwartier.
De aansluiting op de historische stadskern en de Boulevard, zeker met de nabijheid van het Oud Gasthuis, vroeg om een geoefende hand in stedelijke architectuur. De mensen van Rossi kenden Hasselt dan ook erg goed: ze waren er, via DG&P, al sinds 1989 actief (Oud Gasthuis en de Groene Boulevard). De straatgevel van Stadshaven doet wat klassiek aan, maar is verfijnd hedendaags. De gevel is hoofdzakelijk opgebouwd in natuursteen, en gaat richting H. Hartwijk over in baksteen. Inpandige terrassen zijn zo verwerkt dat ze klasse genereren en niet storen naar buren en publiek domein. Stadshaven past zich perfect in in de stedelijke identiteit van Hasselt; het roept een gevoel van herkenbaarheid op, alsof het er al een hele tijd staat. Maar het straalt ook de nodige stedelijke grandeur uit.